Tuesday 26 April 2011

BENTUK SUMBANGAN DARIPADA NEGARA MAJU


Dalam era modenisasi ini aspek pembangunan sering menj adi ukuran kej ayaans esebuah negara itu. Lantaran itu timbul pelbagai istilah seperti negara utara dan negara maj u yang meruj uk kepada kej ayaan ekonomi serta pembangunan sesebuah ngara itu. Istilah negara maju juga menjadi satu tiket untuk dipandang tinggi dan dihormati. Amerika Syarikat, Brit ain, Jepun, Itali,Perancis dan Kanada merupakan antara negara maju yang terkemuka. Namun, ada banyak sumbangan yang mampu diberikan oleh sesebuah negara maj u kepada negara
lain
sepert i
Mal aysi a.
Sumbangan yang paling nyata ialah negara maju menyalurkan pemindahan t eknologi kepada sesebuah negara it u. Penyaluran t eknologi ini pent ing kerana keupayaan untuk menghasilkan teknologi itu memakan masa dan pemindahan merupakan kaedah yang paling mudah dan menj imat kan kos terut ama kepada negara yang menerimanya. Negara maj u pula mampu berkongsi kepakaran dan kemahiran mereka selain menerima imbuhan kewangan terutama dalampenerimaan kontrak-kontrak kerajaan yang berkaitan dengan pemindahan teknologi tersebut. Contohnya, Malaysia telah menerima banyak bantuan teknikal dalam industri pembuatan kereta dari Jepun sebelum mampu menghasilkan t eknologi sendiri.
Pemindahan teknologi ini turut disertai dengan pelaburan asing negara maj u tersebut. Pelaburan ini biasanya dalam bentuk pembinaan kilang-kilang atau penubuhan syarikat negara maju itu di negara yang menerimanya. Banyak kawasan perindust rian bebas cukai di negara ini t elah dibuka ekoran kehadiran pelaburan asing yang banyak. Kawasan Mak Mandin, Bangi dan Shah Alam merupakan antara kawasan pelaburan asing yang ketara. Banyak kilang-kilang teknologi tinggi didirikan di kawasan tersebut. Oleh itu, tanpa pelaburan asing dari negara maju ini sudah pasti kawasan perindustrian itu tidak mampu didirikan.
Lant aran itu, lebih banyak peluang pekerj aan mampu diwuj udkan di negara ini akibat kewujudan kilang-kilang moden itu. Kewujudan peluang pekerjaan ini memastikan lebih ramai negara di Malaysia mempunyai pekerj aan. Rakyat tiak berasa bimbang mengenai masa depan mereka lagi sebaliknya mereka berasa yakin untuk meneruskan kehidupan di negara ini. Jadi, eadaan tahap hidup masyarakat di negara ini t urut berubah kerana mereka mempunyai wang unt ukmeningkatkan kualiti hidup seperti kesihatan yang lebih baik dan tahap pendidikan yang lebih t inggi.
Malah, Malaysia turut mengalami perubahan budaya positif akibat hubungan yang erat dengan negara maju ini. Konsep profesional dalam melaksanakan tugas mula diterapkan dalam pentadbiran negara, penggunaan teknologi ditingkatkan, cara berpakaian dan sebagainya turut ditiru dari negara-negara
FROM : FARA ATIKAH. 

No comments:

Post a Comment