Tuesday 26 April 2011

CARA CARA MENGELAKKAN BANJIR

Pada bulan Disember 2006 dan Januari 2007, banjir telah menenggelami bandar Kota Tinggi dan Batu Pahat di Johor. Sebanyak 100,000 orang mangsa terpaksa berpindah ke pusat pemulihan mangsa banjir. Pada bulan Oktober tahun ini, banjir telah menyebabkan sebanyak 18 orang mati lemas di negeri Kedah dan menyebabkan kerugian yang berjuta-juta ringgit. Banjir bukan sahaja memusnahkan harta benda, infrastruktur, hasil pertanian dan penternakan, malah meragut nyawa manusia. Lebih-lebih lagi malapetaka ini turut menyebabkan inflasi dan menjejaskan ekonomi negara. Selain faktor cuaca, kejadian banjir turut berkait rapat dengan perbuatan manusia yang tamak haloba dan tidak menjaga alam sekitar kita. Bak kata peribahasa, “di mana batang terguling, di situ cendawan tumbuh” semua pihak perlu bersinergi bagai aur dengan tebing untuk mengaturkan usaha-usaha yang efektif untuk mengelakkan berlakunya banjir.
Untuk membendung berlakunya musibah ini, terlebih dahulu kerajaan harus mempertahankan hutan belantara yang sedia ada. Kita sedia maklum bahawa hutan merupakan kawasan tadahan air semula jadi. Air hujan yang lebat akan diserapkan ke dalam perut bumi kita melalui akar tumbuh-tumbuhan. Dengan kata lain, hutan merupakan “span” semula jadi yang dapat menerima air hujan yang lebat dan terus membekalkan air yang bersih melalui mata air ke sungai pada musim kemarau. Fungsi hutan tersebut telah ditakdirkan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa. Sehubungan dengan itu, kerajaan harus menggubal akta untuk melestarikan hutan rimba kita agar tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Penguatkuasaan undang-undang harus dilaksanakan agar menjatuhkan hukuman yang maksimum terhadap mereka yang sanggup melakukan pembalakan haram. Natijahnya, usaha memelihara dan memulihara hutan berupaya untuk membendung banjir.
Bukan itu sahaja, sistem saliran di negara kita perlu diperbaik sebelum ketibaan musim tengkujuh. Tidak dapat dinafikan bahawa kebanyakan sistem saliran di negara kita dibina sejak zaman dahulu terutamanya di kawasan bandar. Lantaran itu, kebanyakan longkang dan parit sempit sahaja dan tidak dapat memuat kapasiti air hujan yang lebat. Tambahan pula kebanyakan permukaan bumi di bandar telah disimen dan ditarkan sehingga air hujan terus mengalir ke longkang atau yang parit yang sedia ada. Lebih-lebih lagi sungai kita semakin cetek akibat hakisan tanah kerana penerokaan hutan dan sampah yang tersumbat. Dalam konteks ini, kerajaan setempat dan Jabatan Kerja Raya perlu membina longkang dan parit yang konkrit di samping mendalamkan sungai. Para pekerja majlis perbandaran perlu sentiasa membersihkan sampah yang terdapat di longkang, parit dan sungai. Seperti peribahasa, “di mana ada kemahuan, di situ ada jalan”, pihak berkenaan perlu berkomitmen untuk melaksanakan tugas tersebut. Tidak gunanya pihak-pihak terlibat saling mendakwa setelah nasi menjadi bubuh. Lantas, kerajaan perlu menaik taraf sistem saliran di negara kita daripada berlakunya banjir kilat.
Di samping itu, media massa memainkan peranan yang signifikan untuk mencelikkan masyarakat kita supaya memiliki kesedaran sivik terhadap alam sekeliling kita. Hal ini demikian kerana khalayak ramai perlu diingatkan supaya tidak membuat sampah ke dalam parit dan sungai kita, terutamanya penghuni rumah setinggan di sepanjang tebing sungai. Media massa perlu mengadakan kempen kesedaran supaya masyarakat kita tidak membuang sampah di merata-rata dan mencintai sungai kita. Iklan, dokumentari, rencana dan forum perlu diadakan untuk membuat propaganda supaya kempen ini dapat menyuntik nilai cintai alam sekeliling kita kepada orang ramai. Walhasilnya, media massa perlu menyedarkan masyarakat kita supaya tidak membuang sampah ke dalam sistem saliran kita.
Sementelahan, perancangan yang teratur dan mesra alam perlu dilaksanakan untuk memajukan sesuatu kawasan. Sejak kebebangan ini, banyak kawasan paya, lembah dan kawasan rendah telah dieksploitasi sebagai kawasan perumahan dan perindustrian. Pemaju yang leka meraih keuntungan tidak mempertimbangkan implikasi pembangunan tersebut. Padahal, kawasan paya yang kelihatan kotor dan lembap itu berfungsi sebagai “bendung” alam yang dapat menakung air hujan yang berlebihan. Sebaliknya banyak kawasan lembah, tasik dan sungai telah ditambak. Untuk mengelakkan berlakunya banjir, kawasan hutan paya, lembah dan tasik harus dikekalkan. Sebarang pembangunan di kawasan tersebut perlu dilarang sama sekali. Jabatan Alam Sekitar perlu memikul tanggungjawab tersebut untuk memastikan setiap projek pembangunan perlu mesra alam dan tidak mencanai bentuk muka bumi dengan sesuka hati sehingga mengundang malapetaka, iaitu banjir. Oleh itu, pembangunan yang terancang dapat menolak bencana alam kelak.
Secara tuntasnya, banjir merupakan bencana alam yang tidak dapat dielakkan tetapi risiko atau kerugian akibat banjir dapat diminimumkan jika semua pihak bahu-membahu untuk menanganinya. Sikap melepaskan batuk di tangga tidak wajar diamalkan oleh pihak berkuasa. Bak kata peribahasa, “Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna”, kita perlu mencintai alam sekitar daripada menyesal setelah menerima padahnya.
FROM : FATIN NURSYAFIKAH.

No comments:

Post a Comment